Észszerű kontroll kell a távmunkához is

Növeli a hatékonyságot, motiválja az alkalmazottakat és eloszlatja aggodalmaikat, ha objektív és transzparens mérési rendszert használunk a távmunka felügyeletére. Máskülönben a kollégák és a vezetők egyaránt átélik és megsínylik a felügyelet elvesztését, a produktivitás csökkenését.

Teljesen érthető, hogy a munkaadók figyelmének középpontjában egyelőre az otthoni irodához szükséges megoldások állnak. Van-e elég eszköz és sávszélesség, milyen csoportmunka-megoldást használjanak? Egyelőre ezek a fő gondjaik – kezdi Vadász Attila, a TcT Group ügyvezető igazgatója. Hiszen a távmunka Magyarországon korábban kivételes, atipikus megoldásnak számított. Akik folyamatosan így dolgoztak,  azok aránya eddig csak 2,5 százalék körül járt az alkalmazásban állók között (míg az uniós átlag ennek a duplája volt – szerk. megj.).

Most ez az ellenkezőjére fordult: a céges irodákban végzett tevékenység visszaszorul, a home office egyre inkább tipikussá válik. Aztán jönnek a problémák, amit az USA-ban már láthattunk. A Bank of America nyolc éve véget vetett a távmunkának a gyengülő eredmények miatt. Hasonlóan döntött a Yahoo, a HP, végül négy éve a Honeywell ipari konglomerátum – mondja az ügyvezető, akinek a cége több innovatív szoftverrendszert is kifejlesztett már. Többek között back office megoldásokat, hatékonyságnövelő munkafelügyeletet, okos épületirányítást.

Tipikus, hogy ilyenkor – az első pár hónap után – a kezdeti lelkesedés, a szorgalom és a bizonyítási kényszer kezd alábbhagyni, és a vezetők is a kontroll elvesztését érzékelik. Mindez nem a beosztottak bűne – hívja fel a figyelmet Vadász Attila –, hanem az emberi tulajdonságok és a helyzet velejárója. Persze bizonyos létszám alatt eleinte mindenkivel el lehet beszélgetni a napi ütemezésről, a terv szerinti haladásról, de ha a felső- és középvezetők maguk is hatékonyak akarnak maradni, úgy egyre kevesebb idő és energia jut erre. A konferenciaszoba és a videochat „kandi kamerája” sem ad objektív eredményt.

Van viszont egy magyar megoldás, amit 17 országban több mint 700 nagyvállalatnál alkalmaznak,. Ez megvalósítja az adatvezérelt („data-driven”) vállalatirányítást, transzparenssé és mérhetővé teszi a munkafolyamatokat. Így nagy mértékben javítható a holtidő kihasználása és fejleszthetőek a folyamatok. Ráadásul olyan valós kontrolling lehetőséget biztosít – nem pedig a kevéssé megbízható „digitális önbevalláson” alapul –, amely távmunka esetén is precízen és átláthatóan működik (lásd: homeoffice.jobctrl.com).

Tapasztalataink szerint a megfelelő teljesítménymutatók helyes „belövésével” a hatékonyság 10, 20, de akár 30 százalékkal is nőhet. Eközben egy optimálisan működő rendszer nem jár külön adminisztrációs feladatokkal, hanem szinte észrevétlenül belesimul a munkavégzés folyamataiba. Nekünk Brazíliától az USA-n át Dél-Koreáig vannak munkatársaink, persze Magyarországon is, és ez a 120 ember zömében otthonról dolgozik, mégpedig nagyon hatékonyan – amit objektív módon mérünk, és aktuális riportokban látunk is.

Nyilván minden vállalkozó sokat hallott a távmunka előnyeiről, de a többségük ezt mondhatta magában: „Szép és jó, de honnan tudjam, mit csinálnak az alkalmazottaim, ha egész nap nem látom őket?” Nos, ezen tudunk segíteni olyan megoldásokkal, amelyek egy digitális fogyasztásmérő pontosságával segítik elő a hatékonyságot, produktivitást.